Zonnepanelen en terugleverkosten

Gepubliceerd op 6 juni 2024
Zonnepanelen en terugleverkosten

De laatste tijd is het regelmatig in het nieuws; de terugleverkosten die energieleveranciers in rekening (gaan) brengen voor dat deel van de stroom wat teruggaat naar het stroomnetwerk.
Hoe zit het precies?
Met de zonnepanelen op je dak wek je stroom op als het licht is. Als de zon schijnt wordt er meer stroom opgewekt. De opgewekte stroom kun je direct gebruiken voor de elektrische apparaten die op dat moment aan staan. Wordt er per saldo meer opgewekt dan verbruikt, dan gaat het overschot naar het algemene stroomnetwerk. Lees verder

Kosten voor de energieleveranciers
De energieleveranciers geven aan meer kosten te maken door de sterke groei van zonnepanelen. De kosten zaten verwerkt in de stroomtarieven. De meeste leveranciers gaan dit anders doen of doen het al anders. De kosten voor het terug leveren van stroom aan het net worden nu apart in rekening gebracht.
Nog steeds voordelig
De energieleveranciers geven aan dat door de salderingsregeling het hebben van zonnepanelen nog altijd voordelig is. Dit standpunt delen wij ook.
Onze Tip
Als je overdag jouw opgewekte stroom verbruikt, hoeft het niet onnodig terug naar het algemene stroomnetwerk. Dat is een win- win situatie voor jezelf.
Het meeste voordeel van je zonnepanelen heb je als je overdag, je apparaten die stroom vragen, zoals de vaatwasser, wasmachine en/of wasdroger aan zet.
Als er vragen zijn?
Wij hebben geen invloed op het beleid van de energieleveranciers. Als er vragen zijn, dan is het advies om in gesprek te gaan met je eigen leverancier.